Tajemství úspěchu: Jak supermarkety lákají zákazníky zpět?

Super

Historie supermarketů v Česku

Úžasný příběh českých supermarketů začíná v devadesátkách, když padl komunismus. Předtím jsme znali jen ty nudné státní krámky, kde člověk musel vystát nekonečnou frontu na pár základních věcí. Pak přišla svoboda a s ní i skvělá příležitost pro zahraniční obchoďáky. V Praze se v roce 1991 objevil první super obchod - Mana od holandského Aholdu. To bylo něco! Lidi byli nadšení z toho, že si můžou sami vybírat z plných regálů v moderním prostředí.

Po úspěchu Many to začalo! Jeden za druhým přicházely další báječné řetězce - Albert, Billa, Kaufland, Lidl, Penny Market a Tesco. Všude rostly nové prodejny jako houby po dešti, a to nejen ve velkých městech. Tenhle nástup velkých obchodů totálně změnil způsob nakupování u nás. Bohužel malé krámky to neměly lehké - proti super cenám a nabídce těch velkých prostě neměly šanci a postupně mizely z ulic.

Největší řetězce a jejich značky

Je fakt super, jak u nás máme na výběr z tolika různých obchodů - každý si najde přesně to, co potřebuje. Největší značky jako Albert, Tesco a Lidl mají prodejny prakticky všude a nabízí super mix potravin i drogerie za docela příznivý peníze. V poslední době se hodně daří i Penny Marketu a Kauflandu, který jede hlavně na nízkých cenách, i když třeba nemají úplně všechno. Kromě velkých marketů se teď rozjíždí i menší obchůdky typu expres nebo samoška, kam člověk rychle skočí pro to nejnutnější. A když potřebujete něco z elektroniky nebo vybavení do domácnosti, máme tu super obchody jako Datart, Alzu nebo Mall.cz, kde seženete prakticky cokoliv.

Vliv na spotřebitele a ceny

Drahota a zdražování jídla nutí Čechy šetřit, kde se dá. Super a hypermarkety se snaží přizpůsobit a nabízet víc za míň. Lidi teď mnohem víc koukají po slevách, studují letáky a porovnávají ceny. Není divu, že vlastní značky obchodů jdou na dračku. Zákazníci si taky líp rozmýšlí, co koupí, a nekupují tolik zbytečností jako dřív. Obchody na to reagují - rozšiřují nabídku vlastních značek, vymýšlí různé věrnostní karty a akce. A protože je mezi obchody super konkurence, určitě budou dál hledat fígle, jak si nás udržet. Pro lidi bude čím dál důležitější najít dobrou kvalitu za rozumnou cenu, a mít z čeho vybírat.

Vlastnost Supermarket Hypermarket
Velikost prodejní plochy 400 - 2 500 m² Nad 2 500 m²
Nabídka sortimentu Denní potřeby, omezený výběr Široký sortiment, včetně nepotravinářského zboží
Ceny Vyšší než v diskontech Nižší než v supermarketech

Pracovní podmínky a mzdy

V našich supermarketech a obchodech to není žádná super práce. Lidi tam musí makat na směny, i když jsou svátky nebo víkendy, což jim dost komplikuje život. Výplaty se různí podle toho, co děláš a kde děláš, ale upřímně, v obchodě si moc nenašetříš. Šéfové pořád brečí, že je velká konkurence a malý zisk, tak prej nemůžou přidat. Jenže když se zeptáš lidí za kasou nebo těch, co doplňují zboží, řeknou ti, jak je to náročná práce, hlavně když jsou ty šílené nákupní špičky. Odbory se snaží bojovat za lepší podmínky, ale je to běh na dlouhou trať. Vypadá to, že tohle téma bude ještě dlouho žhavé a nic nenasvědčuje tomu, že by se něco mělo rychle změnit.

Ekologické aspekty provozu

Supermarkety a obchodní řetězce mají fakt super velký vliv na naše životní prostředí. Je to vidět všude - od toho, kolik energie spotřebují, přes to, jak nakládají s odpadem, až po výfukové plyny z dopravy. Nejvíc do očí bije jejich spotřeba energie. Když si vezmete, že musí chladit a mrazit jídlo, svítit po celé prodejně a ještě klimatizovat - to je energie jak blázen. Ale musím říct, že obchoďáky si to uvědomují a snaží se s tím něco dělat. Super je, že investují do moderních technologií - lepší mrazáky, LED světla a chytré systémy na řízení energie jsou dneska už běžná věc. Hodně důležité je taky, jak zacházejí s odpadem. Vždyť takový supermarket vyprodukuje hromadu bio odpadu z potravin, nemluvě o všech těch plastech a papírech z obalů. Ale musím uznat, že se snaží - třídí odpad přímo v obchodech, spolupracují s neziskovkami a darují jídlo, používají recyklované obaly. Prostě dělají, co můžou, aby to na přírodu nemělo tak velký dopad.

Budoucnost supermarketů v ČR

České supery se mění před očima a s nimi i to, jak nakupujeme a jak fungují obchoďáky. Online nakupování jídla teď frčí jako nikdy předtím - za covidu to vystřelilo do nebes. Supermarkety na to šly od lesa a rozjely své eshopy, staví sklady a centra, odkud to všechno rozvážejí. Ale nebojte, klasické krámy nikam nemizí. Právě naopak! Řetězce do nich sypou prachy, aby se tam lidi cítili fajn a nakupovalo se jim líp. Nasázeli tam samoplátcí kasy, všude jsou dotykové obrazovky s info o zboží a appky do mobilu, ať se člověk v krámě neztratí a má přehled. Vypadá to, že český supermarket budoucnosti bude něco mezi virtuálním a skutečným světem - prostě aby si každý přišel na své a měl všechno pod palcem.

Publikováno: 23. 02. 2025

Kategorie: nakupování